Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Výživa vlasů - výživa pro vlasy

Výživa pro vlasy

Krevní řečiště dodává vlasovým kořínkům výživu v podobě aminokyselin a vitamínů. Pokud dojde k zastavení nebo snížení přívodu těchto látek, vlasový kořínek zastaví svoji činnost, životnost vlasu se zkracuje a vlas předčasně odumírá. Důsledkem je padání vlasů. Jako patologická ztráta vlasů se označuje vypadávání 100 a více vlasů denně. Hlavní složkou vlasů je keratin. Tato substance obsahuje skupiny lipidových nebo proteinových řetězců, které jsou charakteristické velkým množstvím aminokyselin obsahujících síru. Tyto aminokyseliny poskytují vlasům mechanické schopnosti (rezistenci, elasticitu). Kvalita keratinu spolu s dostatkem aminokyselin obsahujících síru je důležitá pro vitalitu vlasů. Kromě keratinu jsou pro zdravé vlasy potřeba ještě další látky, mezi nimi například vápník a křemík jako regulátory metabolismu, dále vitamíny B1, B2, B6, kyselina pantothenová a biotin (vitamín H), kyselina para-aminobenzoová, vitamín E (antioxidant, který je nepostradatelný při buněčném dýchání) a speciální směs minerálů zinku, mědi a železa.



Protein

Vlasy se vyživují proteiny, proto je důležité, abych jich byl dostatek v těle či ve stravě. Protein je důležitý pro tvorbu vlasů, jejich sílu a zdraví. Nedostatek bílkovin může způsobit suché, křehké a slabé vlasy. Extrémní diety jsou pak jasnou příčinou vypadávání vlasů. Jako velmi vhodné potraviny na proteiny lze jmenovat kuřecí maso, krůtí maso, ryby, mléčné výrobky a vejce. Dalšími vhodnými potravinami jsou luštěniny a ořechy.



Železo

Železo je důležitým minerálem pro vlasy. Nedostatek železa vede k anémii, což je hlavní příčina spojená s vypadáváním vlasů. Vlasové folikuly a kořínky jsou napájeny živinami bohatými na prokrvení. Anémie tento přívod živin do folikulů, které ovlivňují cyklus růstu vlasů, narušuje, takže to může vést k jejich odumření. Železo je obsaženo v červeném mase, kuřecím mase a rybách. Ve vegetariánské stravě je železo obsaženo v čočce, špenátu a zelené listové zelenině, jako je brokolice, kapusta a zelený salát.



Vitamín C

Vitamín C pomáhá se vstřebáváním železa. Dalo by se říci, že potraviny bohaté na vitamín C jsou vhodné ve spojení se železem. Vitamín C je také antioxidantem. Nejlepší zásoby vitamínu C jsou v černém rybízu, borůvkách, brokolici, kiwi, pomerančích, papáje, jahodách a sladkých bramborách. Vitamín C pomáhá při produkci kolagenu, který posiluje kapiláry.



Omega 3 

Omega-3 mastné kyseliny jsou důležité tuky pro lidské tělo. Tyto kyseliny musejí být získány z potravin. Nacházejí se v buňkách, které lemují pokožku hlavy, a také v mazu, který udržuje pokožku hlavy hydratovanou. Nejčastěji jsou tyto mastné kyseliny obsaženy v tučných rybách, jako jsou losos, sleď, sardinky, pstruh, makrela, z rostlinných zdrojů pak například jmenujme avokádo, dýňová semínka a ořechy.



Vitamín A

Vitamín A je potřebný pro náš organismus, zejména kvůli tvorbě kožního mazu. Kožní maz je olejovitá látka tvořená mazovými žlázami a poskytuje přirozený kondicionér pro zdravou pokožku hlavy. Bez mazu dochází ke svědění pokožky hlavy a vlasy jsou suché. Vitamín A se vyskytuje v zelenině, která má vysoký obsah beta-karotenu, zejména v mrkvi, dýních a sladkých bramborách.



Zinek a selen

Ochrana pokožky hlavy vyžaduje další důležité minerály, především zinek a selen. Nedostatek zinku vede k vypadávání vlasů a k suché, šupinaté pokožce hlavy. Nejčastěji jsou tyto minerály obsaženy v cereáliích, najdeme je také v ústřicích, hovězím mase a vejcích.



Vitamín E

Vitamín E poskytuje ochranu před slunečním zářením. Nejčastěji se vyskytuje v ořeších.



Biotin

Biotin je ve vodě rozpustný vitamín B. Příliš nízká hladina biotinu způsobuje lámání vlasů a může vést k vypadávání vlasů. Potravinami obsahujícími biotin ve větší míře jsou játra, vaječné žloutky, sójová mouka a kvasnice.

Zdroj: Výživa vlasů
Zveřejněno: 27.3.2014



SiteMAP